Kärlek

Kärlek

Så många har läst i bloggen

söndag 6 november 2011

Tid för förändring, dags för Gädda

Uppe i min blogg så står det Karp och litta sånt, jag känner att det är dags för att börja skriva om "litta sånt" och då menar jag annat fiske. Så min blogg kommer handla om lite annan typ av fiske nu över vintern. Det är ju som så att karpsäsongen tyvärr känns förbi för i år. det går säkert att lura upp en och en annan om man verkligen bestämmer sig för det men jag känner att det får bli lite annat fiske fram till temperaturen siger igen.

Jag har alltid haft ett brinnande intresse för Gäddfisket, det va det jag började med och det har alltid funnits med. Jag minns när jag och min gode vän Robban åkte till Örtofta och fiskade gädda från morgon till kväll. Då körde vi uteslutande med olika typer av drag eller wobblers, det var innan jag fastnade för Gäddmete.

Jag känner verkligen ett sug efter Gäddmetet och jag har bestämt mig för att lägga ett pass på Tisdag då jag är ledig från jobb då. Jag kommer först och främst meta upp lite betesfisk, till det kommer jag använda mig av feedermete då jag tycker detta är trivsamt. Jag brukar mäska ut ca 10 tennisbollar mäsk som är för Mört Braxen och Karp i det brukar jag blanda i Majs sen använder jag majs som krokbete.
Jag brukar köra med Kamasan B 983 st 10 till mitt feedermete och det brukar fungera bra. När jag kör på detta sättet så brukar det inte ta lång tid mellan huggen ibland hinner inte ens feeder och krok landa på botten innan det sitter ny Mört på.
Jag tänker spara Mörtar som blir över efter fisket och frysa in och sen använda dessa som deadbaits, är väldigt sugen på att testa preparera dessa lite enligt tips från Luis Rasmussen ( kolla hans blogg, den är grym )

Till Gäddfisket använder jag två Wychwood Agitator 12´ 3 ib spö och på spöna sitter baitrunner rullar som också är från Wychwood sen kör jag med Kordas subline på rullarna, mycket stark och tålig lina. Till mina tafsar använder jag Darts 19 trådiga och sen använder jag owner,s trekrok. På ett av spöna kommer jag köra med levande bete och på mitt andra spö kommer jag köra deadbait och då blir det en boltrigg kan man säga. Jag har ett hyfsat tungt sänke sen tafs med Mört eller annan betesfisk längst ut, sen använder jag nappalarmen som jag normalt sett har till Karp med mina hangers så jag inte missar Drop back huggen. Jag återkommer med rapport om turen så fort det går.

Skitfiske / Kalle ( Gösen ) Jönsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar