Kärlek

Kärlek

Så många har läst i bloggen

söndag 2 augusti 2015

Bra karpfiske senaste passen.

Det är dags för en summering av de senaste 4 passen efter Karp. Jag har haft bra fiske med en handfull karpar landade. Utöver det har jag lagt ett methodfeederpass med 4 landade karpar på det passet. Jag har kört två pass i syndikatet och ett i underbara Östra dammen där min karpfiskeresa en gång startade. 

Första av de fyra passen jag tänker skriva   om är från syndikatet. 

Historien om detta passet blir nog den kortaste. Det jag lyckades få ihop var ett par snygga bilder och en massa Sutare. 

Jag valde ett swim som var ute på en plattform. En fantastisk spot, kändes väldigt lyxigt att ligga på ett trädäck och slippa grus och lera. Samtidigt så kändes det aningen onaturligt på något vis. 


Jag mäskade med boilies och en spodmix. Det verkligen kokade på platserna där jag mäskat och förväntningarna var på topp. Jag fick den där känslan när man är säker på att det ska dra iväg. Det gjorde det med ett tag senare och första Sutaren var ett faktum. Sådär höll det på, sutarna avlöste varandra i ett hyfsat jämnt tempo. Nedan ser ni bild på den största. 


Detta passet blev det ingen Karp. Jag skyller på sutarna. I övrigt så var det ett riktigt skönt pass, med bra väder och vacker omgivning. Fler pass från detta swimmet lär det bli i framtiden. Stort tack till Stefan som kom ut med förnödenheter och gjorde mig gott sällskap. 


Jag hoppar vidare i min summering till pass två. 

Detta passet är också från syndikatet. Denna gången var det dags för den årliga turen med familjen. Planen var att köra 2-3 nätter, det slutade dock efter en natts fiske pga familjeangelägenheter. 

Vi riktade in oss på en plats där båt fick användas eftersom min son Leo tycker det är spännande att åka båt. 


Väl på plats satte vi upp tält och medans jag letade bra botten och mäskade upp min spot så grillade Kim och Leo korv. Jag och min son metade lite från bryggan och hans intresse för fiske är väldigt tydligt. 




Jag mäskade med boilies som jag låtit ligga i Krill & Tuna olja samt några nävar majs för det visuella. Strax före 23:00 får jag ett våldsamt run, jag lyfter spöt och känner direkt att det är Karp. Den går först rakt in i ett parti näckrosor, men efter lite juxande så lyckas jag få ut den i fritt vatten igen. Efter en fight som kändes som en oändlighet började den närma sig håven. Jag ser att det är en av de större fiskarna i sjön. Precis när jag ska håva gör den en sista rusning och går åt höger rakt in i näckrosorna nära land och en tappad Karp är ett faktum. När man tappar en Karp i den kalibern och är så nära, då svider det ordentligt. Efter lite tröst av en sambo som förstått vad som hänt kastar jag ut min popuprig igen. Sen var det bara att krypa ner i sovsäcken och hoppas på nästa run. 


Precis innan mörkret gav vika så väcks jag på bästa sätt, ett våldsamt screaming take. Jag är snabbt ute ur tältet och lyfter spöt återigen. Jag känner även här direkt att det är Karp i andra änden. Adrenalinnivåerna är återigen extremt höga i min kropp. Hjärtat pumpar och spänningen är nästintill olidlig. Jag måste landa denna, jag får inte tappa den! Dessa två meningar loopas i mitt huvud. 
Denna Karpen skötte sig betydligt bättre om man ser det från mitt perspektiv. 
Drillningen går bra och en stund senare har jag den i håven. När jag väl tittar i håven så ser jag att det är en av mina targetfiskar i sjön! Fullyscalen! Den är enligt mig en av de vackraste karparna jag sett här i Sverige. Vågen slutar på 7,28 kg och jag är överlycklig. Vilken fisk! Denna Karpen förtjänar en rejäl bildserie. 





Morgonkaffet denna morgonen smakade extra gott av förklarliga själ. Som jag skrev tidigare så var tanken att stanna 2-3 nätter men trippen fick avbrytas pga diverse familjeangelägenheter. Men, vad gör det? Leo fick åka båt, en underbar Karp och ett dygn i naturen med de som betyder mest. 


Jag går vidare till pass 3

För ett tag sedan så blippade det till i min messenger. Det var Mikael Mio Emmertz som skrev att han fått en fin Karp i Östra och han vill ha lite hjälp med fotografering av fisken. Jag ställde självklart upp! När jag kommer fram till östra dammen i Lomma så känner jag direkt hur jag saknat vattnet. Där är ju faktiskt där allt började för mig. Det var där jag efter en hel helgs regnande och åskande lyckades landa min allra första Karp. Nog om det! Jag fotar Mios karp! Ett nytt sjörekord! En fantastisk fisk! Efter det tar jag ett beslut! Jag ska fiska Östra. 

Jag bestämmer mig för en plats som heter Svanboet. Jag har fiskat från den platsen några gånger och "peppar peppar" aldrig blankat där ifrån. Ett gött minne från platsen är när jag tillsammans med Sebastian vann ÖDCC när vi satt just på den platsen. 

Själva platsen är ganska trång att ligga på, men trots detta så måste jag nog säga att det är ett av de coolare swimmen i Sverige. 


Inför detta passet så gjorde jag en hyfsad mäskningskampanj några dagar med främst boilies och pellets. Det är en plats som kan vara lite vansklig att fiska ifrån eftersom där går en lång trädrad rakt över hela dammen precis till vänster om swimmet. Att den finns där är på gott och ont. Karparna trivs där, men fiske för nära är bara dumt. 

De första två nätterna fick jag massvis med Braxen men ingen Karp. Jag såg dock Karp som visade sig i området så hoppet fanns där. Efter två dygn var jag beredd på att ge upp då jag såg att ett rejält oväder var på ingång. Tillsist bestämde jag mig för en natt till. Det var ett mycket bra beslut. Sista dygnet landade jag 4 Karpar. Inga jättar, den största låg på 6 kg blankt. Men ett riktigt roligt fiske och med bra ös i fighterna. 


Det blev inget blankpass från Svanboet den här gången heller tack & lov. Jag fick dessutom lite mersmak av underbara Östra, så fler pass där i år är ett måste. 



Tack igen Stefan för besök och hjälp med förnödenheter. Tack även Niels för sällskap och snus! Och tack Mio för sällskap och för att du sa att det var lite mesigt att bryta en dag tidigare än vad jag hade tänkt. 

Då hoppar jag in på pass 4 

Jag begav mig till ett roligt litet vatten där mete med methodfeeder är en riktig höjdare. Vattnet håller inte några jättar direkt, men trots sin storlek så bjuder karparna på ursinniga run och riktigt roliga fighter. Jag mötte upp Roger och vi satte igång direkt. 

Det som fungerade bäst där var en pellet på håret toppad av en halv plastmajs. Som en liten minisnowman. I methoodmixen hade jag Jaxonmäsk med en skvätt Scopex i. Det blev totalt 4 karpar på 5 timmars mete denna gången. Tack Roger för bra sällskap och för goda råd och knutskola.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar