Kärlek

Kärlek

Så många har läst i bloggen

torsdag 2 augusti 2012

Ännu ett terapi boiliebak fast annat recept!


Efter ett lyckat bak igår så bestämde jag mig för att göra en ny sats bullar. Idag blev receptet lite annorlunda och bullarna blev lite grönaktiga och doften är svår att sätta finger på. Dessa får heta Therapy.

Det tog mycket längre tid då satsen blev aningen större och många av bullarna betydligt mindre än förra baket.

Recept

Tre dl doggymjöl
En dl rismjöl
En dl socker
Tre dl cocosmjöl
Två dl majsmjöl
Ca en dl Dynamite Baits betain pellet vätska med tillsatt Green liped mussel ( GLM )
Fem matskedar Big fish liquid aroma från MVDE
Fyra ägg och skal från tre av äggen
En stor matsked svartpeppar

Degen blev lite torr så jag fyllde på med ytterliggare betain GLM och big fish vätska tills den blev slät och fin.

Blanda torra ingredienser för sig och blöta ingredienser för sig.

Blanda ihop lite i taget tills degen är jämn och fin.

Vila i rumstemperatur 30 minuter sen in med degen i plastpåse i kylen i en timme.

Sen är det bara att rulla!

Märkte att dessa behövde lite längre koktid, jag körde halva satsen på
6 minuter och halva på 9 minuter.

Jag sparade en klump deg från baket och lade den i frysen, tanken är att ha den som paste. Bara att knåda en extra klump runt boilien eller runt sänket innan utkast, sen har man lite extra godis vid krokbetet.

Bilder från baket nedan!

2 kommentarer:

  1. Häftigt!
    Jag gillar verkligen dina boiliebak!
    Snart skriker vi efter dina bullar.
    Får man lov och bli testfiskare på dessa färska betena?
    Ps får du inte lite klagomål av sambon? Snart åker du ut på gatan för att det luktar "pärkele" i hela huset.
    Inte så popis här hemma ens att göra pva påsar med diverse "lukte gott"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är riktigt skoj! Det känns som om de skulle kunna fungera att landa karå på dom. Jag har bestämt mig för att ha ett fota där jag håller karp fångad på båda bullarna, jag ska testa dom i Italien i Oktober.

      När det kommer till frugan så frågade hon om hon inte kunde får vara med och rulla =)

      Fast annars brukar jag med få en del klagamål på diverse lukter där hemma. =)

      Radera