Kärlek

Kärlek

Så många har läst i bloggen

tisdag 8 november 2011

Där satt den!

Begav mig ner till hemmavattnet för ett gäddpass ( Trodde jag )
Tidigare i veckan så bestämde jag mig för att köra ett gäddpass. Jag packade ner mina spö samt ett quiverspö för mete av betesfisk. Väl på plats inser jag att jag GLÖMT MAJS! Jag testade ändå med lite annat som jag hittade i fiskeväskan fast utan resultat. När jag kom dit så riggade jag det tredje spöet för karp en bit ifrån där jag jag satt. Jag kollade av botten och tyckte jag hittade ett intressant område.
Det va på en plast där jag tidigare aldrig kört efter karp.
Jag gjorde i ordning ett par pva sticks fyllda med krossade Shitty lobster boilis, och jag skickade ut ett par nävar med boilies med mitt kaströr.
Även Shitty lobster vad det jag satte på håret, en enkel 16 mm utan krussiduller.




Jag kastade ut och landade perfekt på min plast och lade ner spöet i larmet. Under tiden som jag sitter och svär över att jag inte fick med mig någon majs så får jag ett krafigt run på spöet som jag riggat för karp. Jag trodde inte det va sant först men oj oj oj det va sant! Mothugg och fast fisk! Efter en rolig fight lyckades jag till sist landa en mycket fin Fjällkarp på 5,2 KG
Även om jag inte slog mitt PB så va detta en av de karpar jag blivit absolut gladast över!



Jag fick blodad tand av den fina karpen så jag packade ner quiverspöet illa kvickt och tacklade mina Gäddmetespö för karp istället. Jag lyckade hitta intressant botten även för de andra spöna och kastade ut. Jag körde i princip likadant, skillnaden va att jag körde med dubbla 16mm Shitty lobster på det ena spöet, och på det spöet körde jag både en pva stick och ett pva snöre med boilies som jag hängde på kroken innan jag körde in den i min pva stick. Jag mäskade ut några nävar boilies på varje spö.



Jag satte mig och käkade mina makrill mackor och drack en kopp kaffe. Då small det på igen. Jag gjorde mothugg och hade fast fisk, och denna kändes tung! Jag tänkte yes nu slår jag mitt gamla PB fast efter att jag drillat ett tag med riktigt bra böj på spötoppen så TAPPAR JAG DEN!!!
Först blir jag riktigt arg och ledsen, fast sen lugnar jag mig igen.
Tacksamheten av att jag fick blöta mattan idag kom åter tillbaka!



I det stora hela så va det ett kanon pass! Det är alltid trevligt att komma iväg och fiska. Temperaturen kändes väldigt behaglig för att vara November och än är där fart i karparna! Jag kommer utan tvekan köra fler gånger på mitt nyfunna ställe. Det enda som kändes lite negativt med detta passet är att när jag kom dit så hittade jag en massa skräp, öl flaskor tomma majsburkar och brödpåsar och massa annat skit, jag fyllde en hel ica kasse med skit som låg utspritt över hela swimmet. Trist att folk inte kan visa lite respekt och städa efter sig, hur svårt kan det vara liksom?
Jag hoppas att jag kommer hinna med ett par dagspass till innan isen lägger sig över dammen. Jag älskar verkligen det här med karpmete!



Trist att folk inte tar med sin skit!

Skitfiske! Kalle ( Gösen ) Jönsson

4 kommentarer:

  1. Stort grattis till ditt vackra november smycke.
    hoppas själv kunna komma ut så fort renoveringen är färdig här hemma. men det blir nog ej förrens i december. hoppas vi har isfritt då :-)

    SvaraRadera
  2. Tack!! Riktigt kul! Har kört några dagspass nu helt utan pip i larmen så det va riktigt skoj att det satt en Höstkarp tillsist =)

    Vi kör ett pass när vi har snö, självklart!!

    Ha det!

    SvaraRadera
  3. Stort grattis Gösen!
    Var det på dagtid du tog karpen,klockslag?
    Alltid intressant att lära sig hur,när andra fiskar och vid vilken tid karpen kanske har sin mat rutt såhär års.

    Det ska bli kallare nu i veckan men tycks inte vara någon omöjlighet,ännu ett stort grattis till karpen.

    Blev fan själv sugen på ta ett karp pass,trotts att det känns som man lagt det lite på hyllan för i år.

    SvaraRadera
  4. Tusen tack!! Det va mitt på ljusa dagen, jag kollade klockan precis efter att jag vinkat av skönheten och låtit den simma åter, klockan va då 12:05 Mitt andra run va klockan 14:30 på samma spot. Med lite tur så har jag hittat en plats var det kommer stå karp nu under tiden det är kallt i vattnet, för kallt är det. Jag kommer mäska lite försiktigt i ett försök att hålle de kvar på platsen. Jag tror platsen är perfekt Solen ligger på där på dagen under nästan alla ljusa timmar.

    Skitiske på dig på nästa pass! Kör så det ryker!!! Gösen

    SvaraRadera