Kärlek

Kärlek

Så många har läst i bloggen

onsdag 1 augusti 2012

Terapi Boiliebak helt från grunden.

Kan inte meta så mycket nu i och med att lillgösen går först. Kände att jag behövde lite terapi, så jag fick en ide om att göra en liten sats helt egna boilies. Jag började kolla på lite recept på nätet. Jag hittade ett par svenska och ett par engelska sidor med recept där jag kunde lära mig grunden.

Jag plockade lite från något recept och lite från ett annat, sen komponerade jag ihop ett eget, ingen färdig basemix här inte. Detta är helt och hållet mina egna cocos-liver and black pepper bullar. Det stinker om dom!

Som jag sa jag behövde lite terapi så ingen rullbräda här inte, varje bulle är rullad för hand.

Såhär gjorde jag mitt eget recept.

Tre dl doggy mjöl röd påse ( krossad doggy hundfoder )
En större tsk svart peppar
En msk sylt socker
En och en Halv dl majsmjöl
En dl rismjöl
En och en halv dl cocosmjöl
Tre msk olivolja
Tre msk mistral SLR juice ( stinker lever )
Tre stora ägg,
Skalkross från två av äggen

Blanda ihop torra ingredienser ordentligt i en skål.

Blanda ihop blöta ingredienser i en annan skål tillsammans med äggskalen.

Rör sakta i de torra ingredienserna i skålen med de blöta ingredienserna. Rör försiktigt med gaffel så länge det går ( vispa inte ) då blir det luft i smeten och bullarna kanske blir flytande.

När det inte går att blanda med gaffel så börja knåda degen, blanda i de torra ingredienserna tills degen är jämn och fin, den ska inte bli för torr.

Lägg undan degen i bunken och låt stå i rumstemperatur i 30 min. Lägg degen sedan i en plastpåse och in i kylen i en timme.

Sätt på en kastrull med mycket vatten i och koka upp vatten.

Ta ut degen och börja arbeta med den tills den känns jämn och slät.
Rulla korvar och börja skära små klumpar som du rullar i handen, kör lite olika storlekar om så önskas, men tänk på att de små kanske blir aningen hårdare med samma koktid.
Om degen blir för torr och börjar spricka så i med lite olivolja, jag oljade även in händerna lite när jag rullade.

När vattnet kokar och bullarna är rullade så i med dom i vattnet, koka ett par minuter, när de flyter så är det klara, koka en stund extra om du vill ha dom lite hårdare.

Ta upp bullarna med en hålslev och sprid ut dom på en diskhanduk. Låt de torka 4-10 timmar beroende på hur du vill ha dina bullar. Lägg dom i en påse och in i frysen.

Jag har kollat bullarna och de känns redan kanon i både konsistens och lukt, det ska bli skit kul att testa dom. Det måste kännas riktigt kul att fånga på ett bete man gjort helt själv.

Lite bilder från baket nedan.

2 kommentarer:

  1. Ser riktigt trevligt ut med hemrullade! Och klart att det är mer spännnade att hitta sin egen blandning som fångar fisk.
    Jag ska på det också i höst hade jag tänkt,när man förhoppningsvis har lite mer tid över.
    Lycka till med bullarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! Det var riktigt kul! Jag ska göra fler satser, kul att ha något kg av lite roliga egna sorter.
      Nästa sats blir shrimp-garlic bullar. rosta räkrester i ugnen och mala till räkmjöl ( hittade tips på nätet ) Sen rosta vitlök, annars samma grund med mjöler och doggy och liknande. Borde bli heta =) Om inte, så har man ialllafall kul. De jag gjorde nu blev faktiskt kanon! Jag tror definetivt man kan få på dom =) Kör hårt!!

      Radera