Kärlek

Kärlek

Så många har läst i bloggen

måndag 21 november 2011

Svar på mejl om östra

Fick lite frågor i mailen på hur jag lyckats i östra den senaste tiden av en kille som läst i min blogg, verkligen skit skoj!!. Jag delar gärna med mig av de få tips jag kan. Här är mitt svar.

Det har blivit mitt hemma vatten, jag är där på 5-10 minuter hemmifrån. 

Det har gjort att det blivit många pass i östra detta året. Jag har bara fiskat karp en säsong men jag har pluggat på bra och fått bra resultat. Väldigt få blankpass. 

Jag har kollat av stora områden och hittat många intressanta platser. Stiff rig är platsen jag kommer köra på nu på onsdag också. Jag har haft bra resultat där på mitt förra pass. När jag fiskar därifrån kastar jag mot platsen som heter dansken ut till vänster om de döda trädet som sticker upp. Ibland lägger jag ett spö på andra sidan ut mot den andra trädraden, trädraderna står det ofta karp vid då de även använder dessa för navigering. 

Riggarna jag använder är helt vanliga enkla riggar, vanliga boltriggar. 15-20 cm tafsmatrial av korda super natural, korda krokar curvshanks och widegape till popups storlek 6-8. Det händer att jag kör med lite shrinktube på kroken för att ändra vinkeln en aning så att kroken vänder och greppar bättre fast jag upplever inte någon större skillnad än om jag struntar i det, brukar kolla det genom att dra den i handen och kolla om den vänder, ja du fattar. Tror inte man behöver ha en massa krussiduller till riggarna. På spolarna kör jag subline ( oftast ) just på grund av att den är så tålig, det händer ju ganska ofta att karp går fast i trädstockar och annat mög. Kör alltid stickmix för att undvika trassel vid utkast. Hänger ofta på pva string med 4-5 boilies. Mäskar ofta stort och i linjer där jag tror karpen går ex från en trädrad och mot där jag ligger med spöna. 

Betena jag upplevt fungera bäst i östra är SBM SHITTY LOBSTER men även NASH MONSTER CRAB är en bra boilie för östra. Jag tror även på CC MOORE ska köra mer med det märket nästa säsong. 

Hoppas att detta varit till lite hjälp iallafall. Hör av dig om du ska lägga något pass i östra så kommer jag ner och säger hej. 

Skutfiske Kalle ( gösen ) jönsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar