Kärlek

Kärlek

Så många har läst i bloggen

tisdag 25 oktober 2011

Tankar efter Lillasjön

Summering av passet i Lillasjön. Braxen, kallt, braxen, kallt, Braxen, kallt!! så
Nä fullt så hemskt va det kanske inte. Det är alltid härligt att komma iväg på ett Karppass, jag lär mig lite mer varje pass. Vi kom dit sent på Fredag kvällen. Vi va på plats klockan 22.00 ca så det va ut med spö och lite boilis på varje spö, betet blev SBM Shitty Lobster och SBM Shellfish plum popup på ett spö.
Under tiden som vi håller på att få upp prylarna så börjar det dala snöblandat över oss, så snabbt upp med shelter och tält så vi kunde skydda prylarna och oss själva.


<

Det enda som hände första natten va väl att jag fick ställa om känsligheten på mina larm så att vi inte blev väckte var varannan minut av vinden.
Väl på morgonen så käkade vi frukost och satte på kaffe. Där någonstans började Braxen racet, vi drog Braxen efter Braxen, sebastian drog totalt ca 10 st och jag drog väl ca 3-4 stycken, helt vansinnigt!! Och det enda vi mäskade med var väldigt sparsamt med boilis, inga partiklar alls.



Det började klarna upp under dag två och jag började inse att vi skulle gå en kall natt till mötes. Vi kastade om och sen gick vi och lade oss, jag vaknade ett par gånger under natten och kände att det va riktigt kallt, men tänkte inte mer på det. Inte ett pip under hela natten, inte minsta lilla pip, och sjön låg helt spegelblank när jag vakna. Jag gick ut och kollade till spöna och såg att precis allt va stenfruset, allt va helt vitt av frost. Jag behövde inte vara utanför sovsäcken särskilt länge för att frysa röven av mig. Jag stannade dock uppe och satte på kaffe och bejakade naturens mirakel, det är magiskt att kolla ut över en sjö som ligger spegelblank och få vara med om när solen sakta men säkert går upp och förvandlar alla mörka träd till vackra färgglada skapelser. Det är samtidigt väldigt vackert att också se all frost sakta smälta och känna att tempen stiger timme för timme till en faktiskt ganska behagling temperatur att vara ute i.








Vi testade lite olika kombinationer av beten sista dagen, olika popups osv osv
Jag testade lite olika söta beten och lite kryddiga varianter, jag exprimenterade även med riggarna, jag fick klart för mig att där jag hade mina spö va det mycket växtliget i form av döda näckrosor och liknande så jag körde lite längre tafsar och så krossade jag popups i mina pva sticks i en förhoppning om att de skulle dala långsammare ner och kanske lägga sig uppe på växterna på botten istället för att dras ner i skiten av tyngden, men utan resultat. Efter att jag gjorde det så fick jag dock inte med mig en massa skit på kroken längre så tanken va nog god iallafall. Det blev ingen karp på detta passet, Knut och Fully scalen får jag ta vid ett senare tillfälle =)



Detta va det sista övernattningspasset för mig detta året, det kan bli ett i December om det är snö och isfritt på Östra, det har jag lovat Carpoholic så vi får se hur det blir. Det kommer kanske bli något dagspass, men annars blir det annat fiske för min del ett tag framöver.

Ha det bäst ochh skitfiske Kalle ( Gösen ) Jönsson










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar